Saunalautat ja kelluvat alustat

Onko saunalautta suunnitelmissa?

Kauttamme saat suuret asuntolaivoihin tarkoitetut ponttonit ja valmiit kuumasinkityt teräksiset lauttarungot. Yhteistyökumppaneidemme kautta toimitukset valmiista isoista lautoista aina kelluviin taloihin. Putkiponttonit eivät kuulu perusvalikoimaamme, vaikka niitäkin pystymme tarvittaessa toimittamaan. Aihe ja mahdollisuudet ovat hyvin laajat, tälle sivulle yleistä vuosien aikana kertynyttä tietoa suunnittelun tueksi (emme vastaa virheistä).

Budjetti

Aihe on laaja ja lauttoja on hyvin erilaisia. Lautan voi varustaa askeettiseksi kelluvaksi saunaksi tai veneeksi täysin sähkö- ym. varustein.

Lauttarunko 3-20 000€. Halvin tapa on 4kpl 1000L laatikoita ja sopiva puurunko päälle.

Mökki alkaen tynnyrisaunasta ja muista pienistä pihasaunoista >2000€. Aina isompaan kattoterassilliseen taloon 10-50 000€. Helpoin tapa rakentaa ja arvioida hinta, on katsoa sopiva valmismökkipaketti. Mökin perusteella valita sille sopiva ponttonialusta.

Moottori + ohjausjärjestelmät 2-10000€. Onko moottori uusi vai vanha, kauko-ohjauslaitteet, ohjauspisteet, kulkuvalot ym.

Jäteveden keräysjärjestelmä.

Mahdollinen CE-hyväksyntä teetettynä 2-3000€


Valmiit asuntolaivat alkaen n.50 000€ ylöspäin.

Rekisteröinti

Kun vesikulkuneuvon pituus on alle 5,5m ja moottoriteho alle 15kW (20hp) niin ei tarvitse rekisteröidä. Vesikulkuneuvoa koskevat yleiset vaatimukset, kuten valot, tulee täyttyä ilman rekisteröintiäkin. Jossain kunnissa on vaatimuksia saunalauttojen jätevesien viemäröinnillle. Mikä saunalautassa käyttää pesuaineita niin silloin luonnollisesti jätesien keräys tarvitaan.

Jos saunalautassa ei ole moottoria niin silloin tilanne on erilainen, kyseessä on koneeton alus.

Jos saunalautta on vain paikoillaan, kelluva sauna eli rakennus, katso kohta rakennuslupa.

Rakennuslupa

Rakennettaessa kelluva sauna, jota ei siirretä, kyseessä on normaali rakennus. Tämä vaatii rakennusluvan ja sitä koskevat rakennusmääräykset. Mikäli saunalauttaa seisotetaan rannassa pitkään, myös vesikulkuneuvoksi rekisteröityä saunaa voidaan pitää kiinteänä rakennelmana. Tästä löytyy korkeimman hallinto-oikeuden päätös KHO:2017:98.

Kantavuus

Ensimmäisessä suunnitelmassa laskettu tarvittava kantavuus - tuplaa se - niin olet lähellä. Seuratessa jo tehtyjä saunalauttoja, harmittavan monessa toistuu sama ominaisuus, ponttonien kantavuus ei ole riittävä. Ponttonien yläpinnasta saattaa näkyä vain joitain senttejä, joissain alkaa terassi painumaan jo veden alle. Lauttojen alle näkee lisätyn jälkikäteen erilaisia kellukkeita. Hyvä mitoitustapa voisi olla 70% ponttonien maksimikantavuudesta käytössä maksimikuormitustilanteessa. Ei niin, että ponttonien maksimikantavuus on sama kuin maksikuormitus.

Mieti tulevia kuormituksia: ihmiset, tavarat, varusteet, grilli, eväät ja juomat, polttopuut ym. Jos rakenne kastuu sateessa, tuleeko siitä laskettua painavampi? Mitä jos yksi kelluke rikkoutuu tai vaan viallisena vuotaa, aiheuttaako vaaratilanteen? Mitä jos kaikki ihmiset ovat lautan samalla laidalla? Sivuaallokon aiheuttama kallistuma ja painopisteen muutos, onko toisella reunalla riittävästi kantavuutta?

Ajettava lautta vai kelluva sauna

Ponttoneiden valintaan ja hintaan vaikuttaa paljon tuleva käyttö. Onko saunalautalla tarkoitus ajaa pitkiä matkoja, seisottaa pääasiassa laiturissa tai ehkä siirtää lyhyt matka vesille saunomaan.

Paikoillaan olevaan ja pieneen siirtelykäyttöön tulevan saunalautan ponttonien muodolla ei suurta merkitystä. Neliskulmaisilla ponttoneilla pääsee hyvään hinta/kantavuus suhteeseen. Etuna myös kevyempi ja helpompi runkorakenne.

Ajettavaan saunalauttaan viistetty keula tuo hieman virtaviivaisuutta ajettaessa. Aallot eivät törmää keulaan niin voimalla ja vettä roiskuu vähemmän. Saunalautan nopeus on yleensä niin alhainen, että hyötyä on, mutta kuinka paljon.

Lauttaa voi hinata/työntää toisella veneellä tai varustaa moottorilla. Tuulikuorma lautassa on iso, jolloin yhtään tuulisella kelillä saatetaan tarvita yllättävästi tehoa. Isoissa ja painavissa lautoissa kaksi perämoottoria tuo paremman ohjauskyvyn.

Koko

Suuri koko tuo vakautta. Pieni lautta toimii lähinnä tyynessä kelissä. 3x3m lautassa puita joutui jo tähtäämään kiukaanpesään pienessä aallokossa.

Maantiellä kuljetettaessa leveys vaikuttaa paljon kuljetuksen hintaan. Leveydeltään maksimissaan 3,5m menee vielä ylileveänä kuorma-autolla ilman etuautoja. Tätä leveämmät erikoiskuljetukset voivat maksaa tuhansia euroja. Maantiekuljetuksessa tulee vastaan helposti myös korkeus, jolloin menee joka tapauksessa erikoiskuljetukseksi. Yksi toimiva tapa on rakentaa lautta lähellä rantaa, josta sen voi nostaa nosturilla veteen.

CE-hyväksyntä

Alle 5 vuotta vanhaa itserakennettua vesikulkuneuvoa ei saa myydä ilman CE-merkintää. Yrityksenä emme myöskään voi myydä saunalauttaa veneenä ilman CE-merkintää. Koska jokainen lautta on erilainen, CE-merkintä on ehkä helpointa hankkia jälkisertifioinnilla ulkopuolisen toimijan avulla.

Ponttonivaihtoehdot:

1000L laatikkoponttoni

Paikoillaan tai pienempään liikutteluun edullisin hinta kantavuussuhde löytyy 1000L laatikkoponttoneista. Näiden päälle on helppo rakentaa runko, ponttonit kiinnitetään rungon alapuolelle pulttaamalla hahlojen kohdalta. Ponttonin aineenvahvuus 8mm ja täytetty kokonaan EPS-vaahdolla. Talvehtii jäissä, jotka sulavat paikoilleen. Kantavuutta lähes 1000kg per ponttoni. Pituus 190 cm, leveys 115 cm, korkeus 51 cm

W1200 asuntolaivaponttoni

Asuntolaivoihin varta vasten suunnitellut ponttonit. Näitä käyttävät mm. LaMare, Campiboot ym. asuntolaivarakentajat. Ponttoneilla on Ukrainan merenkulkulaitoksen hyväksyntä laivakäyttöön, EU:n vene CE-merkintää se ei korvaa, sen kun voi hakea vain valmiille veneelle. Vesitankit 470L on mahdollista integroida ponttonien sisään EPS eristettynä. Mahdollisuus tehdä myös tyhjä ponttoni paksummalla aineenvahvuudella vesitankiksi.

Halkaisija 1,2m ja pituus 1,2m per elementti. Saatavana viistetty keulapala ja peräpala. Näitä laitetaan peräkkäin tavoitellun pituuden verran. Ponttonin aineenvahvuus 8mm ja täytetty kokonaan EPS-vaahdolla. Talvehtii jäissä, jotka sulavat paikoilleen. Kantavuutta noin 850kg/m.

W800 asuntolaivaponttoni

Pienempi vaihtoehto W1200 mallille, jonka laipoissa huomioitu puurungon asentaminen.

Halkaisija 0,8m ja pituus 1,2m per elementti. Saatavana viistetty 2,4m keulapala ja peräpala. Näitä laitetaan peräkkäin tavoitellun pituuden verran. Ponttonin aineenvahvuus 8mm ja täytetty kokonaan EPS-vaahdolla. Talvehtii jäissä, jotka sulavat paikoilleen. Kantavuutta noin 500kg/m.

Valmis kelluva alusta

Edellisille ponttoneille saatavissa mittojen mukaan valmistettuja ja kuumasinkittyjä runkoja. Pyydä tarjousta haluamillasi mitoilla ja tavoitellulla kantavuudella. Katamaraanit vakiona 4,5m leveyteen asti, jonka jälkeen trimaraani tai useampi rivi. Voidaan toimittaa valmiiksi koottuna tai koota paikan päällä. Kokoaminen onnistuu kahden henkilön voimin päivän aikana.

Ufloat ponttonit sopivat myös saunalauttojen rakentamiseen, niistä löytyy enemmän tietoa omalta sivulta.