Jettilaituri

Palaponttoneilla voidaan rakentaa jettilaituri ja kelluva venetelakka juuri omien tarpeiden kokoiseksi ja mukaiseksi. Jettilaiturilla pidät jetin irti vedestä, pohjan puhtaana levästä ja ei pelkoa uppoamisesta. Kaikkien jettien takuu ei kata säilytystä vedessä ja siten kata uppoamisesta aiheutuneita vahinkoja. Kelluva venetelakka toimii myös vaihtoehtona myrkkymaalaukselle.


Vesillelähtö onnistuu nopeasti, joten lähtökynnys jettiajelulle on matala. Myös tankkaaminen, huolto, lastaus ja peitteen asennus onnistuu huomattavasti helpommin ja turvallisemmin laiturin päältä. Vesiltä palatessa jetin voi ajaa suoraan laiturille - helppoa ja nopeaa!


Jettilaiturin pituus

3,5m pituinen jettilaituri sopii pääosalle jeteistä. Spark ym. pienille jeteille riittää 3m pituus ja isoimmille kolmipaikkaisille kannattaa harkita 4m pituista. Asennustapa vaikuttaa pituuteen. Aisapaikalle veneaisoihin köysillä kiinnitettynä sekä pituussuuntaan kyljestä päälaituriin kiinnitettynä pituus ei ole niin tarkka - jetin keula ei pääse osumaan mihinkään ja isomman jetin voi ajaa pidemmälle. Etupäästä päälaituriin kiinnitettynä pituus on tarkempi, varsinkin päälaiturin ollessa korkeampi. Tällöin poikkirivi pituutta lisää tuo jetille enemmän tilaa ja huolettomampi ajaa päälle ettei keula törmää. Halutessa päälaiturin kylkeen voi asentaa varmuudeksi törmäyssuojan.

Kapea v-ponttoni

Kapealla v-ponttonilla rakennettu laituri on minimissään 1,5m leveä. Kantavuus riittää isoillekin jeteille, 700-800kg puoliväliin uponneena. Kulkutilaa reunoilla niukasti. Kallistuu leveää mallia enemmän, mutta varpaat pysyvät kyllä kuivana reunalla kuljettaessa.

Useamman jetin laiturit kapealla v-ponttonilla

Kapealla v-ponttonilla tehdyt jettilaiturit voidaan yhdistää toisiinsa kiinteästi. Käytännössä laajennus seuraavalle jetille on toinen samanlainen laituri ja laajennuksen hinta sama kuin yhden laiturin. Ensimmäinen laituri on 1,5m leveä ja laajennuksen leveys on 1,5m

Leveä v-ponttoni

Leveällä v-ponttonilla rakennettu laituri on minimissään 2m leveä. Kapeampia laitureita huomattavasti vakaampi ja kantavampi. Kantavuutta 1100kg puoliväliin uponneena. Kulkutilaa reunoilla reilusti ja ei kallistele kuljettaessa.


Leveän v-ponttonin avulla rakennetaan telakat myös veneille.

Useamman jetin laiturit leveällä v-ponttonilla

Leveällä v-ponttonilla tehtyä jettilaituria voidaan laajentaa suoraan v-ponttonilla ensimmäisen laiturin kyljestä. Laiturin laajennuksen hinta seuraavalle jetille on ensimmäistä laituria edullisempi - ponttoneita tarvitsee yhden pituussuuntaisen rivin vähemmän. Ensimmäinen laituri on 2m leveä ja laajennuksen leveys on 1,5m.

Säästömalli

Jos etsinnässä halpa jettilaituri niin molemmista malleista on mahdollista jättää joka toinen v-ponttoni pois. Tällöin hinta putoaa niiden osalta. Kantavuus riittää hyvin, sitä on kapeallakin säästömallilla 600-700kg puoliväliin uponneena. Laituri taipuu hieman enemmän päälle ajettaessa, mikä voi olla positiivinenkin asia. Miinuksena hieman vetelämpi kokonaisuus kävellä, laituri taipuu hieman enemmän U-malliseksi ja aukot keräävät roskia kellumaan.

Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image

Tarpeen mukaan!

Useampi jetti voidaan sijoittaa vierekkäin tai peräkkäin. Samassa laiturissa voi olla kapeita ja leveitä v-ponttoneita. Kulkutilaa voi lisätä eteen, sivuille tai vaikka vain toiselle sivulle. Jos paikka on hankala, laituria voidaan muokata paikkaan sopivaksi jättämällä elementtejä pois tai lisäämällä niitä. Satamista on mahdollista saada huonommatkin paikat hyötykäyttöön.